maanantai 18. maaliskuuta 2013

Talvilomaa odotellessa

Uusimmassa Kotivinkissä on "Yhdestä kerästä" sarjassa Sanna Vatasen suunnittelema bolero. Lankana TeeTeen Cacao. Kerrankin lankaa, jota löytyi varastosta heti ja malli tosi helppoa aina oikeaa. Ihan yksi kerä ei tähän minulla riittänyt, sinäänsä outoa, sillä yleensä minulla jää aina yli lankaa. Langan kulutus kuitenkin "huimat" 104g. Ihanan ilmavan kevyt ja kuitenkin lämmitävä. Ja toinen samanlainen jo puikoilla, kun työkaveri pyysi itselleen samanlaisen.
Tässä ikivanha UFO, joka nyt tuli valmiiksi. Novitan Teddystä jakku, joka kylläkin on aivan liian iso minulle... Ohje löytyi Novitan 2006 vuoden jostain lehdestä, joten se oli joko sitä aikaa, kun tein itsellen aivan liian isoja vaatteita, jotta voin peittää ylimääräiset kiloni tai sitten olen laihtunut jonkin verran. Ei se kuitenkaan haittaa, sillä kokeilen tähän samaa, mikä auttoi edelliseen Teddystä tehtyyn jakkuun. Eli pesukoneeseen jonka jälkeen kuivausrumpuun kuivumaan. Ei se sitten ota jos ei annakaan ja isommaksi se edellinenkään ei siinä käsittelyssä tullut, joten peukut pystyyn :) Teddyä kuitenkin kului 464 g

Jee, huimat 568 g varastoja pienemmäksi, MUTTA...
Näin kuvattuna se kasa näyttää TOSI paljon pienemmältä, mutta yhteis paino näille ja lopuille onkin sitten 1 550 g

AUTS.

Lähdin etsimään tumman(kirkkaan) punaista huiviin sopivaa lankaa entiselle työkaverilleni. Minulla on ollut tapana neuloa läksiäislahjaksi jotain, mutta nyt tämä ystäväni ilmoitti vasta todella myöhään lähtemisestään, että en kerennyt saamaan mitään valmiiksi. Joten kyselin väritoivetta ja lupasin tehdä tässä ennen kesää jotain. Ja kuka sitä nyt paria kerää rupeaa tilaamaan. Tapion lankakaupassa oli helmikuun loppuun alessa Dropsin lankoja, joten kun halvalla sai... Eilisen olen istunut nettiä selaten ja etsien mallia ja nyt on enää kaksi vaihtoehtoa Ravelrystä molemmat: Liliaceae tai Saroyan.

No katsotaan kumpi tuosta tulee. Hieman luulisin, että tuo Liliaceae toimisi tuolla Fabelilla paremmin, sillä Saroyan on tehty paksummasta langasta ja nyt en jaksaisi alkaa soveltamaan.

Tämä viikko olisi vielä töitä ennen talvilomaa, joka on tuon Pääsiäisen ansiosta 1½ viikkoa pitkä! Tämä onkin sitten ensimmäinen kerta, kun pidän lomani niin ettei tytöt ole kotona samaan aikaan. Mutta pitää sitä välillä antaa toistenkin pitää lomansa silloin, kun haluaa ;)

Ja toisaalta suunnitelmat loman ajaksi on enemmänkin raatamista kuin lomailua. Siivousta, siivousta ja siivousta. Sillä mennään niin pitkään kuin vain jaksetaan. No kyllä tunnustan, että suunnitelmissa on myös istua rennosti sohvalla ja neuloa, mutta joka päivä olisi tarkoitus saada siivottua ainakin muutaman tunnin verran. Pahus, nämä suunnitelmat alkavat näin kirjoitettuna kuulostaa enemmänkin työleiriltä :(

Niin ja kun nyt on tullut todistettua, että minun on mahdotonta ostaa vähemmän lankaa kuin kulutan niin päätin olla masentumatta. Aloitin eläkesäästämisen. Tässä on nyt (toivottavsti) 20 vuotta hyvää työaikaa jäljellä ennenkuin eläkkeelle pääsen, joten nyt on sitten säästettävä. Valitettavasti nykyiset pankkitalletukset vain tuottavat niin vähän, että inflaatio syö rahat. Tämän takia päätin aloittaa tuon eläkesäästämisen muulla tavoin kuin pankkiin turvautumalla. Ostan nyt säästöön lankaa niin paljon kuin pystyn, sillä pienellä eläkkeellä, jota tulen tulevaisuudessa saamaan ei minulla kuitenkaan ole varaa ostaa lankaa(, jonka hinta kuitenkin nousee jatkuvasti). Tällä tavoin minulla tulee eläkkeelläkin olemaan "varaa" harrastaa käsitöitä  niin paljon kuin jaksan.

Joo, seli seli. Mutta kuulostaahan se paremmalta olla eläkesäästäjä, kuin lankoihin tuhlaaja ;)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

6 kommenttia:

  1. Sijoitusvinkkisi on ehdottoman hyvä, mulla näköjään rahat jää sitten hopeaan ;) Mutta kyllä Sun työkavereiden kelpaa sekä nykyisten että entisten...ihanuuksia ihan sataa heille :)

    VastaaPoista
  2. Hah, mie täällä nauraa hörisen.Nyt löytyi hyvä syy miun lankavarastoille! Tuo Liliaceae on kyllä kaunis. Hyvää loman odotusta!

    VastaaPoista
  3. Näin minäkin olen ajatellut tuon säästämisen,mutta minun on vain ostettava tuota lankaa nopeammassa tahdissa, kun minulla on tuohon eläkeikään vain kahdeksan vuotta. Eija

    VastaaPoista
  4. Onpas kivan näköinen tuo TeeTeen Cacao -bolero! =)

    VastaaPoista
  5. Ihana bolero. Mukavaa lomaa - minäkin olen ensiviikolla lomalla.

    VastaaPoista
  6. Enpä olekaan ennen ajatellut, että lankojen ostaminen on eläkesäästämistä! Ihan mahtava ajattelutapa. Mulla onkin jo aikamoinen potti odottelemassa eläkepäiviä...

    VastaaPoista